En resa till European Championship Appaloosa 2013 *uppdaterad*

EM för Appaloosahästar kommer att pågå nästa helg (10:de till 13:de oktober) i Mooslargue, Frankrike  ApHC_EC_2013

Klicka på bilden till vänster för att komma till nyhetssidan för ApHC EM. Där kommer man följa resultat, Livescore och Livestream.

På LuckyRider kommer ni få Sofia Gustafssons uppdateringar. Hon åker ner som groom åt Linda Israelsson och Kings Mighty Magic.

linda och king
Bilden på Linda och King är från en Appaloosatävling i somras där dom plocka fina placeringar och utmärkelser. Foto taget av Sara Anstensen.

Sofia Gustafsson:

Här kommer en början av vår resa 🙂

Appaloosa EM 2013 går av stapeln i Mooslargue, Frankrike. På Rooths Ranch i Värmland finns en Appaloosa som ska dit!
Linda Israelsson ska tävla med sin otroligt snygga Appaloosa hingst Kings Mighty Magic som hon både äger och ridit in själv. Linda har ridit i stort sett hela sitt liv. Hon har en sund hästhållning som gör att hon ALLTID har trevliga och arbetsvilliga hästar omkring sig.
Kings Mighty Magic heter King till vardags. King är en Appaloosa hingst född -05. Han är Lindas tävlings-och avelshingst. Han har en otrolig utstrålning och en lätthet att lära och arbeta som andra bara kan drömma om.

Linda och King ska bland annat tävla i klasserna Trail, Hunter, Pleasure och Halter.

Hästskötare för resan är jag, Sofia. Jag började lära känna Linda och hennes make Peter när jag sökte stallplats åt min häst för 6 år sedan. Jag var då en typisk dressyrfjolla som dom kallade mig. Allt i utrustningsväg skulle matcha, trots att min häst då endast var 6 månader. Tiden gick och hungrig på erfarenhet som man är visade Linda mig en annan hästvärld, westernvärlden. En värld jag gillar allt mer och mer.

Måndag 7 oktober

Tidig morgon med avresa i Värmland

Tidig morgon

Un, deux, trois… Frankrike, nu kommer vi.

Trots att det varit köldgrader här i Värmland nån natt har inte insekterna gått i ide. Dom där fjärilarna gör sig påminda i våra magar att dom lever. Tur att dom gör sig påminda om att vi ska på något roligt!

Lunch

Nu är vi i Malmö o äter lunch. King får beta, sträcka på benen och dricka. Vägen fortsätter sen över stora bron, för att åka ner till södra Danmark där vi ska övernatta på Louiselunds ridcenter.

"Last Exit" Sedan ingen återvändo...
“Last Exit” Sedan ingen återvändo…
Resa
Nytt land!
Varken jag eller Linda har åkt över bron tidigare. Ganska otroligt att vi människor kan bygga sådant. Trots att det är molnigt fick vi ändå en fin utsikt.

Vi funderade på om vi var på rätt väg. Av våran syn var vi på väg åt helt rätt håll, mot landet.
Här får han sträcka på benen efter första dagens resa

Äntligen framme i Danmark, på ett ställe jag kan flytta in på t.v. Vi övernattar på den otrolig fina gården Louiselunds ridcenter. Blir en rundtur imorgon. King har tagit resan med största lugn. Han är verkligen en klippa att ha med sig. Såna som han gör att resan går så lätt. Nu kvällsdusch och sen sova. Imorgon tar vi oss an Tyskland. God natt.

Tisdag 8 oktober

Dags för lunch o bensträckare i Hamburg. King är verkligen en pärla att ha med sig. Flygplan dånar över våra huvud, tåg svischar förbi bakom rumpan på oss, lastbilar pyser och lastar runt omkring oss och King står nöjt och äter gräs. Tittar då o då runt sig men inget mer. Han är kung!!!

Onsdag 9 oktober

Resan genom Tyskland har gått mer än bra. Alla nöjda o glada. Har precis installerat King i sin box här på horseacademy Mooslargue.
Han trivs. Nu ska vi sätta oss och äta lunch, portergryta med hasselbackspotatis. Vi har det bra här i Frankrike.

Linda håller nu på o mjukar King lite efter resan o låter honom känna på underlaget.

Första kvällen.

Första dagen på horseacademy. Jag som är en ung människa och halft dressyrfjolla har sett mycket idag.
Resan hit, från skogarna i Värmland till Frankrike, har tagit oss tid, planering, pengar och kraft, som för så många andra. Idag fick vi se att allt detta rasa samman för några andra. En häst har här under fm fått ett riktigt fult skärsår/skada runt en bakkota. Där var det EM:et över för dom. Jag lider fruktansvärt med dom. Hästen kommer bli bra och det är huvudsaken. Man vet aldrig vad nästa sekund har att bjuda på.

King är fortfarande en stjärna. Nu på sist kvällskollen stod han inne i ett hörn o sov medans hästar står på gången och knoppas o putsas.
Imorgon 13:30 rider Linda o King sin första klass, en Trail o senare under kvällen en Hunter. Håll nu tummarna!!!

Torsdag 10 oktober

Första Trail klassen var tyvärr inte Linda och Kings klass. Vi laddar nu för “min” gren, Hunter. Dressyrfjollan känner sig nästan som hemma just nu.

Hunter HUS

Fredag 11 Oktober

Regn regn och mer regn. Igår regnade det nästan hela dagen här nere i Frankrike. Dålig täckning o dåligt batteri. Nästa så vi längtar hem till Sverige. Det till och med kom en och annan snöflinga!!! Hallå, jag som trodde vi åkte söder ut…
Gårdagens Hunter blev en 6:e plats. Mycket bra jobbat!!!
Nu är vi på framridningen och värmer för lite Pleasure. Efter lunch blir det en ny Trail klass och sist idag blir ännu en Hunter.

Så mycket hästar på framridningen

Två klasser avklarade, pleasure där det inte blev nån placering då King inte riktigt ville hålla ihop sig men han hade 3 gångarter i alla fall. Andra klassen var en Trail som gick jättebra, men vi ska lära oss placerings systemet.

Laddar nu för sista klassen, Hunter. Vi passar på att njuta lite av solen.

Lördag 12 oktober

Dagen är snart slut. Vi sitter på läktaren och tar igen oss. Tittar på lite cutting. Otroligt roligt och sen en sån hästras man annars bara hört negativt om till exempel: lata åsnor, faktiskt är riktigt mångsidig och framför allt DUKTIG häst. En jätte trevlig hästras. Visst, alla är väl inte jätte vackra i färgen eller exteriören men deras psyke och mångsidighet överträffar utseendet helt. Jag slår ett stadigt slag för Appaloosan!!!

Linda och King har skött sig jätte jätte bra. Men konkurrensen är stentuff och åka på ett EM för första gången betyder mycket nerver men ger så mycket erfarenhet.

imageheritage

Söndag 13 oktober

Sista klassen för detta EM i Frankrike blev en Halter Open stallions. Linda och King kom på en fin 5:e plats.

Halterroad (2)

Onsdag 16 oktober
Äntligen men ändå inte är vi tillbaka till vår vardag. Resan hem gick jättefint och King var överlycklig att få komma hem till sina damer.
Resan ner till Frankrike har varit ett stort äventyr som gett oss båda mycket nya erfarenheter och fina kontakter och det är verkligen inte omöjligt att vi återvänder dit. Nu väntar SM för Linda och King nästa helg och ett KM för mig och Curre nu i helgen. Vi håller farten uppe medan vi har blodad tand. 🙂

Vill ge ett jättestort tack till våra sponsorer. Utan dom hade aldrig resan gått såhär smidigt och bra: Örmans Frukt och grönt som vi fick massa god frukt ifrån att äta på resan ner och godis till King, Hermanns hovslageri som ordnade fina tävlingsfötter åt King, Strandkanten restaurang för otroligt goda matlådor vi kunde äta under vår tävlingsresa, Svenska foder som såg till att King fick fina reskläder och kraftfoder och Karlskoga djurklinik. Stort Tack till alla er.

Om The editors

Se också

Hästar i trafiken? What ever…

Okej, nu är jag lite upprörd. Jag vet inte hur många tusentals mil jag har …