Dags för ny transport?

Hur vet man att det är dags och vad ska man tänka på

text: åsa wikberg  foto: Fautras

Handen på hjärtat, i vilket skick är din hästtransport egentligen? Har den sett sina bästa dagar, vet du hur den ser ut under gummimattan eller är det rysk roulette varje gång du lastar in hästen. Är du kanske bergsäker på att allt är i ordning för transporten är inte så gammal? Faktum är att även om man sköter transporten efter bästa förmåga, städar ur och håller torrt och rent är det ingen garanti för att materialet håller i längden. Fukt och kondens kan krypa in under helgjutna gummimattor och på en del släp kan man varken se ovanifrån eller under i vilket skick golvet egentligen är i utan att lossa den limmade mattan och göra besiktning.

Vad behöver du?

Innan det är dags att köpa ny transport är det bra att fundera över vilka behov du har och hur du kommer att använda din transport? Vilka utrymmen behöver du och vilket utrymme behöver din häst? Ska du använda transporten till annat än att köra häst i den? Ja då är ju till exempel en step up en bra finess där man kan köra in med gaffeltruck och lasta både pelletspallar och annat som man ibland behöver.

Har du stor häst så tänk på att många vagnar erbjuder extra takhöjd. Vill du ha med dina westernsadlar så finns några transporter på marknaden som är dimensionerade för det i sadelkammaren.

Vägegenskaper

Ska man välja boogiesläp eller en enaxlad hästtransport? Boogiesläp har en stor fördel i och med att den är dubbelaxlad; resan blir bekväm och skulle du få punktering kan du sakta fortsätta köra tills du hittar ett lämpligt ställe att byta däck på. Boogiens hjulaxlar är individuellt upphängda vilket gör att den får bättre följsamhet på grusvägar och gropiga vägar. Man kan känna sig trygg och behöver inte oroa sig att måste lasta av hästen på motorväg för att byta däck. Finns det någon nackdel då? Ja det skulle i så fall vara att den kanske är något mer svårbackad innan man är van.

Enaxlade transporten har ett hjul på varje sida. Den inte är lika tung och svårmanövrerad som boogien kan vara vid backning men går oftast å andra sidan inte lika stadigt på vägen.

Vikten på din hästtransport

Din häst/hästars vikt, din körkortsbehörighet samt vikten på den bil som ska dra transporten är tre saker du bör veta för att välja rätt vikt på din hästtransport. Den högsta vikten som ett släpfordon får ha anges i din bils registreringsbevis och besiktningsunderlag. Med ett B-körkort får du lov att köra en bil med ett hästsläp med en maxvikt på 3500 kg. Kör du med övervikt kan du förlora körkortet om du har otur då detta räknas som olovlig körning. Kör du mycket häst kan det vara en god investering att skaffa BE-kort som får framföra tyngre fordon. Vi har ju ibland den lite, kan man tycka, konstiga principen här att ju mindre bil desto mer får du dra. Borde det inte vara tryggare att ha en stor stark bil när man drar hästtransport?

Material?

Vad finns det för för- och nackdelar med trä, aluminium  respektive glasfiber? De vanligaste materialen i transporter är trä, glasfiber samt aluminium. Oavsett vilket du väljer är underhållet viktigt. Trätransporter kan vara billiga med tunga och det finns risk att träet murknar om den inte underhålls ordentligt. Glasfiber är starkt och hållbart. Det är relativt lätt att laga om det uppstår skadormen men om golv och väggar inte är tjocka nog kan det spricka och lita inte på att golvet är ok i din transport bara för att det är glasfibertäckt. Hästar har gått igenom även det. Aluminium är ett  starkt material som inte ruttnar. Kör du mycket på vintern kan det dock oxidera av vägsaltet så även aluminiumsläpet ska kollas igenom och hållas efter.

Oavsett vad du väljer är underhåll det viktigaste för att din transport ska hålla i längden.

Ventilation

Hästtransporten kan bli olidligt varm på sommaren, därför är det viktigt att det finns ventilation. Finns det luftintag framtill får man bättre luftcirkulation i transporten, vilket kan vara bra att tänka på.

Om The editors

Se också

Hästar i trafiken? What ever…

Okej, nu är jag lite upprörd. Jag vet inte hur många tusentals mil jag har …