Fängelsehästarna del 2

Här fortsätter berättelsen om de vilda mustangerna som av interner i Carson Citys fängelse tämjs och tränas fram till sadelhästar. Författaren tillbringade fyra månader i Northern Nevada Correctional Center för att följa en träningsperiod, som sen blev den prisbelönta boken Fängelsehästarna.

fängelse2

Text och foto: Willy Klaeson

I det avsnitt ur Fängelsehästarna som publicerades i förra numret valde chefstränaren Hank Curry ut de hästar som ansågs lämpliga. När hästarna ska fördelas är Curry sjuk och uppdraget går till de betrodda internerna Thomas Smittle och German Lechuga. Smittle är comancheindian och Lechuga av mexikanskt ursprung. Smittle har i detta läge bara ett par månader kvar av sin fängelsevistelse och Curry är bekymrad. Han frågar sig hur han fortsättningsvis ska klara sig utan Smittles hjälp. Thomas Smittle har utvecklats till att bli en skicklig tränare. Både Curry och Smittle hör till comanchestammen.

Livliga hästar

Thomas Smittle tycker att den nya gruppen hästar är livligare än den förra. De nya 18 kommer samtliga från BLM:s uppsamlingsanläggning i Palomino Valley. 14 av dem är födda och har levt i bergsområdet Twin Peaks (har inget med TV-serien med samma namn att göra) i nordöstra Kalifornien innan de samlades in i en kontroversiell helikopterdrivning. Allmänhet och aktivister protesterade mot vad de ansåg vara en helt onödig hetsjakt, dock utan resultat.

Lechuga och Smittle tar sig an de hästar som verkar svårast. Lechuga tar hand om den orolige brune, som verkar mycket svår att komma till tals med. Hästen kommer att få namnet Donald Trump med tanke på sin kraftiga man och pannlugg. Smittles häst är en storväxt fux som också visar att han absolut inte vill ha med människor att göra. Fuxen får tills vidare stå i sin corral medan Lechuga genast börjar arbeta med sin kraftfulla häst. Han har en svår uppgift framför sig. När hästen ska flyttas från en inhägnad till en annan placerar sig interner för att vifta in honom på rätt ställe. Men 8266 (hästens nummer) från Twin Peaks bryr sig inte om signalerna. Han rusar rakt fram i blindo och Alisandro Barajas får kasta sig undan för att inte bli omkullsprungen. Hästen fortsätter i full fart – och ser inte den stängda grinden framför honom. Det visar hur stressad han är. Hästen dundrar rakt in i grinden och smällen är kraftig. Han sätter sig på ändan, men är snart uppe igen. Mustangen verkar bedövad. Han blöder ur ena näsborren och har fått ett sår på nosryggen. Han kan nu vinkas in i sin nya corral. German Lechuga tittar på honom:

– Han blir inte lätt, men det går att tämja nästan alla.

Fred Winkler har problem. Men hans inledande svårigheter är bara en viskning mot vad som ska komma. Först blir han tilldelad den lite aviga bruna hästen, en vaken och alert individ. Fred får hålla ögonen öppna eftersom hästen visar aggressivitet. Den bruna mustangen skrapar med en framhov och demonstrerar tydligt att han kan tänka sig att gå till angrepp om han blir trängd. Fred kämpar vidare men hästen är envis och framstegen går långsamt.

Vill bara slåss

Nästa dag blir det värre. För Fred. Rob Hoffman är nybörjare i programmet och har fått en ännu svårare häst. Hans grå mustang är mer än han klarar av. Thomas Smittle föreslår att Fred och Rob ska byta hästar. Han ger Fred några instruktioner och går vidare till en annan häst. Fred är nu i knipa.

Den grå hästen, som kallas Phantom, är svår. Fred flyttar ut till en rundcorral med hästen och sätter i gång. Phantom vill slåss. Gång på gång vänder han baken till eller närmar sig hotfullt rakt framifrån, ibland med sidan. Thomas Smittle instruerar Fred att använda en lasso och upprepat slå den i marken. Det ska ske med kraft och den magre Fred är snart utpumpad.

Efter att ha fått Phantom någorlunda dit han vill pausar Fred och drar djupa andetag. Men Phantom visar ingen bättring. Han är snart tillbaka i sin hotfulla kroppshållning, och det är inte acceptabelt.

– Holy shit, säger Fred. Han vill bara slåss.

Hela reportaget hittar du i LuckyRider nr 6-2015!
Prenumerera här: https://luckyrider.se/prenumerera/

Om The editors

Se också

Hästar i trafiken? What ever…

Okej, nu är jag lite upprörd. Jag vet inte hur många tusentals mil jag har …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 − tre =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.