Hur Åker Hästen Bäst?

Text: Mia Kristofferson

Att transportera sin häst är inget man ska ta lättvindigt. Förutom de rent fysiska riskerna transporten innebär finns det en hel del psykologiska effekter som bland annat kan skapa stress. Undersökningar har gjorts och görs kontinuerligt på området för att öka kunskap och förståelse både hos hästägarna och transporttillverkarna.

 Den mest traditionella hästtransporten på våra breddgrader är den där man lastar hästen i färdens riktning. Men är det det bästa? Flertalet undersökningar visar på andra fakta. Utbudet på alternativa lastningsformer har under de senaste åren ökat kraftigt. I landet i väster har man sedan länge lastat hästarna sidledes i sina transporter modell större. I Europa har den varianten börjat dyka upp mer och mer och flera tillverkare har idag modeller där du både lastar hästen på diagonalen och andra där man lastar hästen baklänges.

Fautras är en av de tillverkare som bjuder på diagonallastning redan på två-hästarstransporterna. Denna variant återfinns oftast annars på de större modellerna som tar från tre hästar och uppåt. Umesläp, en annan tillverkare, är ett av de företag som har en baklängesvagn i sitt standardsortiment och även denna variant tycks vara bättre för hästarna, om dom själva får välja. Viktfördelning och rörelseenergi är detsamma för hästen oavsett hur den står, enligt de undersökningar vi tagit del av. Rent logiskt så stämmer ju detta, men rörelse–energierna som skapas när ekipaget bromsar, accelererar eller svänger påverkar naturligtvis hästens förmåga att hålla balansen utan att behöva lägga ner all sin energi under färden. Skillnaderna på färdkomforten borde därför ligga i hur hästen kan fördela just sin vikt under färd.

En sak är nog de allra flesta numer överens om i alla fall, att ju bredare lastutrymme desto enklare för hästen. Har du en smal vagn så väljer ofta hästen att ta stöd på ett eller annat håll. Detta beror oftast på att den inte får tillräckligt utrymme under hovarna för att själv kunna balansera kroppen. Dom flesta vagnar idag är utrustade med mjuka mellanväggar något som förbättrat förutsättningarna enormt för hästens balans under färd.

Inte bara rörelse-energi

I den undersökning av SLU som LuckyRider tagit del av är det många aspekter som påverkar om det blir en behaglig eller obehaglig färd.

Alltså rörelsenergin kontra utrymmet är bara en liten del. Ljudnivån anges som ett stort problem och inte minst fukt och/eller damm. Hästar har känsliga luftrör och när hästen transporteras binds den i regel ganska högt. Står hästen i en framåt position ökar intaget av damm och fukt i luftrören speciellt i en transport som inte är så bra isolerad eller ventilerad. Den höga huvudpositionen gör också att hästen inte kan böja sig framåt neråt för att kunna hosta ur sig diverse oönskade partiklar. Med både diagonal- och baklängeslastning minskar man just dessa effekter radikalt då hästens mule inte befinner sig i det direkta mer eller mindre stora vinddraget som ofta uppstår. De lite dyrare vagnarna har ofta isolerade tak vilket avsevärt förbättrar både ljudnivå och dammintag. Flera vagnar har vettiga ventilationssystem, men här finns fortfarande mycket att göra. Värst är nästan den kalla perioden med fuktiga kalla vagnar utan vettig tillförsel på bra luft. Vi är ju rädda om våra hästar så ofta i missriktad välmening stänger vi igen allt som går för att dom inte ska frysa.

Dom flesta vet idag att hästar inte fryser så lätt, så bra tillförsel på frisk luft är definitivt bättre än fuktdrypande innerväggar. Här har vi som hästägare ett viktigt arbete nämligen att bli duktigare på att tänka på vad som är det bästa för hästen och inte följa det som kanske känslomässigt känns bäst utifrån våra mänskliga värderingar.

Ljudnivån

I en nyligen genomförd undersökning av en tysk tidning, mätte man bland annat ljudnivån i ett antal olika vagnar den absolut bästa vagnen var en Fautras Provan när det gällde ljudnivå. I 80 km i timmen låg ljudet i vagnen på 101,3 dBA. Det kanske inte säger så många så mycket, men för undertecknad som åkt Harley halva sitt liv är det högt ljud vi pratar om. Bullernivån för en veteranharley på 1200 cc ligger på sisådär en 75 dBA, vilket i sig inte var en helt enkel match att klara. Men poängen är att det är långt ifrån tyst inne i en hästtransport under färd. Just bullret påverkar de flesta individer negativt. Ljudet kan i bästa fall verka tröttande, men i många fall har man i tidigare nämnda undersökning kunnat mäta kraftigt förhöjda kortisolhalter hos hästarna. Kortisolet är lite av kroppens försvarsämne, samma ämne utsöndras vid smärta och är till för sätta sig över den stressande orsaken. Kortisolet frisätts av binjurarna och vid långvarig utsöndring kan det, åtminstone hos oss människor påverka exempelvis fertiliteten, och om inte annat leda till en enorm utmattning. Vila är det enda som hjälper mot detta. Allt detta bara på grund av att man ska transportera sin häst. I både diagonallastade och baklängeslastade vagnar är inte ljudnivån lägre per automatik, men bara av att stå ifrån färdens riktning uppfattas ljudet lite annorlunda och fler hästar verka bli mindre stressade av detta. Det tål att tänka på detta, när man råkar ut för en svårlastad häst. Det kanske är betydligt fler bakomliggande orsaker än att den bara trilskas.

Har man inte råd med en ny vagn till sin häst kan man alltid försöka lösa isolering och ventilation i den vagn man har och varför inte ett par bomullstussar i öronen på vår bästa kompis. En pigg häst när man kommer fram är mycket värt särskilt om man är där för att prestera.

 

 

 

Om The editors

Se också

Hästar i trafiken? What ever…

Okej, nu är jag lite upprörd. Jag vet inte hur många tusentals mil jag har …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 3 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.