Skippa din inre kritiker

Har du kört fast? Kanske har du hållit på länge med att försöka komma till rätta med ett problem i din ridning. Kanske både självförtroende och självkänsla börjat svikta och du tvivlar mer och mer på din kapacitet som ryttare. Du börjar tänka… 

Text: Sara Lind
Foto: Åsa Wikberg

 

Att alltid hålla oss på samma nivå kan bli tråkigt i längden. Vi människor vill lära oss, vi vill komma framåt och hela tiden förbättra oss. Och det går oftast utmärkt i början. Vi lär oss behärska grunderna i det som är intressant för oss och antagligen kommer vi en bra bit till. Men så tar det stopp, och det kvittar hur mycket vi än tränar… vi står ohjälpligt fast. Varför blir det så?

Det talas mycket om självkänsla i dagens läge – något som de facto behövs också på hästryggen.

Står snart rätt upp igen

Man skulle kunna jämföra självkänsla med en tippdocka, du vet en sådan där med stor, rund botten med tyngd som sannolikt var mer vanlig som leksak förr.

Puttar man på tippdockan, kommer den i gungning, men den återtar rätt snart sin upprättstående position.

Det är precis så en person med god självkänsla gör. Marken kanske skälver till under henne eller honom. Hon eller han får törnar och ramlar, men reser strax på sig och återtar sin forna position. Inget håller ned en person med bra självkänsla.

Självkänsla motsvaras av tyngden i botten på tippdockan. Det är självkänslan som hjälper dig att bottna i dig själv som ryttare. Det är självkänslan som gör att du vet att du har ett lika stort värde som andra ryttare, vem du som ryttare är och hur du fungerar på hästryggen till skillnad och i likhet med andra ryttare.

Till slut kanske du lägger av 

Självförtroende däremot är en annan femma. Men även det behövs när du ska prestera på hästryggen.

En person med gott självförtroende har en stark tilltro till den egna förmågan att kunna rida och utföra det han eller hon vill kunna utföra i sadeln. Självförtroendet handlar om det du gör och att du har tillit till den egna kapaciteten.

Du behöver som sagt båda för att komma framåt i utvecklingen.

Kanske börjar du tänka negativa tankar om din ryttarförmåga när du inte får till det som du vill. Problemet blir till slut en ond cirkel.

1. Du tänker att du är en dålig ryttare för att du inte lyckas med vad du tänkt dig trots att du tränar hårt.

2. Du blir den person du tänker att du är.

3. Den person du skapat av dig själv har inte förmågan att klara av det du ville lyckas med.

Till slut kanske det går så långt att du lägger av med ridningen helt.

Skyller på ursäkter

Att du kanske klarade av ett och annat tidigare som du misslyckats med i dag, skylls kanske på ålder, att du inte är lika vital och ungdomlig längre, eller kanske ringrostighet. Du har säkert flera egna exempel på ursäkter. Du är helt enkelt inte född för att rida, resonerar du innan du slutligen kastar upp hatten på hyllan för att aldrig mer se åt den igen.

Så vad ska man då göra när man kört fast?

Fokusera och du får mer

Den mänskliga hjärnan fungerar på så vis att den konstant vill bevisa att dina trosatser är de korrekta. Det spelar ingen roll om de är positiva eller negativa, om de är bra eller dåliga för dig och din utveckling. Det du tror på måste bevisas till varje pris och vara det som stämmer.

Med det i bakhuvudet gäller det att fundera ut vad du verkligen vill tro på. Härigenom kan du manipulera hjärnan att bevisa det du verkligen vill att den ska jobba för. Är det för att du är född som dålig ryttare och aldrig kommer att bli något just därför, eller att du är en förträfflig ryttare som kan gå hur långt som helst.

Det sägs ju att man får vad man fokuserar på, och det är precis just vad det handlar om.

Trodde på grönt  

Det går att demonstrera detta på ett enkelt sätt.

Ta med en kompis in i ett rum och be den notera allt som är grönt i rummet. Antagligen kommer din kompis associera sin uppgift med övningen att man får se ett antal saker på ett bord och när de sakerna sedan täcks över, ska man komma ihåg så många som möjligt. Hon eller han kommer i det läget antagligen vilja visa sig skicklig på att memorera saker.

Väl ute från rummet, ber du i stället person i fråga att räkna upp allt som var svart i rummet. Va?

Sannolikt kommer hon eller han inte kunna räkna upp en enda sak i första läget, utan först efter att ha tänkt efter beroende på hur väl hon eller han känner rummet och de saker som brukar vara där inne.

Hjärnan är lurad. 

Det visar ändå på ett bra sätt att vi kan mata hjärnan med en uppgift eller en tanke och den följer den. Om du tänker dig att det du ska utföra på hästryggen kommer att vara svårt, kommer det också vara svårt. Tänker du i stället att samma uppgift kommer vara lätt som en plätt, kommer det vara mycket enklare.

Men du måste jobba med att vara ärlig mot din hjärna. Om du bara försöker intala dig något som du innerst inne inte är övertygad om, kommer du ändå inte få vad du ber om. Hjärnan följer övertygelserna.

Blir en självuppfyllande profetia

Vilka övertygelser som du styrs av är du i många fall inte medveten om. Dina övertygelser använder du för att filtrera världen. Dina övertygelser avgör dina beslut, vad du tycker om saker och vilka vägar du väljer i livet.

Det finns exempelvis självsaboterande övertygelser såsom ”Jag förtjänar inte det” och ”Bara vissa människor är födda lyckliga.”

En person med dessa övertygelser tycker mest synd om sig själv och inget kommer någonsin bli bättre när man har en hjärna som jobbar för att bevisa att man inte förtjänar något eller att man är född olycklig. Det blir som en självuppfyllande profetia.

Projicera ditt andra jag

Fundera på vilka övertygelser du skulle behöva för att kunna bli den person du vill vara. Ta dig tid och fundera och skriv ner dem.

Föreställ dig sedan att det framför dig står en annan du, som har de övertygelser som du vill ha.

Fråga dig själv, vad hindrar mig från att bli den här personen med de här övertygelserna. Tänk efter vad det är du skulle kunna göra för att få dessa övertygelser. Kanske är ditt andra du väldigt självsäker, stark, mycket motiverad, framgångsrik och så vidare.

Rörelser efter övertygelser

Ta sedan en titt på ditt andra jag och notera hur han eller hon rör sig. En självsäker person rör sig vanligtvis annorlunda än en osäker människa.

Om ditt andra du inte är vad du tänkt dig, finjustera där det behövs.

När du slutligen är nöjd med ditt andra du och vill bli det här duet, låt då ditt andra du ta ett steg in i dig.

Känn efter hur det känns att ha de här nya övertygelserna. Och vad du kan uppnå med dem. På vilket sätt kommer det bli så mycket bättre i ditt liv med hjälp av dem? På vilket sätt kommer du nu kunna rida bättre?

Så om du tycker din hjärna fäller en massa bekräftelser som stämmer överens med de övertygelser du har om dig själv som ryttare, måste du göra ett grundligt arbete med att utveckla övertygelser du verkligen vill ha. Härigenom kan du få din hjärna att i stället bekräfta det och därigenom tar du dig närmare framgången.

Om The editors

Se också

Unghästträning med Walle Wass del 1

Waldemar Wass och unghingsten Silver Sacramento. En serie i 20 delar där Waldemar Wass får …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *