Trail: uppvärmning (del 3)

Här fortsätter vår artikelserie om ridgrenen Trail. Nu går vi bland annat igenom uppvärmnigen.

NR 7/2010
Text: Lars och Mia Bråve  Foto: Åsa Wikberg

[private]


När du rider hästen på ridbana kan du ta för vana att alltid börja ridningen med att mjuka upp hästen i skritt. Detta kan ske på ett stort böjt spår och du kan samtidigt känna igenom hästen med olika mjukgörande övningar. Genom att göra det till en daglig vana så förebygger du eventuella sträckningar och skador som hästen kan råka ut för. Dessutom ger det dig en känsla för hur hästen ska kännas när den är i form och du upptäcker snabbt om någonting inte står rätt till. Rider du ute i terräng går det alldeles utmärkt att göra mjukgörande övningar även där. Om du alltid börjar med samma uppvärmning, oavsett om du är hemma eller på tävling, inomhus eller utomhus, så skapar det en trygghet för hästen. Så gör det till en rutin att alltid börja de första 10–15 minuterna av ridpasset på samma sätt. Glöm inte att själv få mjuk rygg, axlar och midja genom att stretcha innan du sitter upp.
Rid hästen med tvåhandsfattning när du gör följande övningar. Börja de mjukgörande övningarna med att ställa hästens hals och huvud inåt och flytta tillbaka innerskänkeln, vilket medför att bakdelen flyttas ut och hästen trampar under sig med inre bakbenet. Låt hästen trampa några steg, cirka tio sekunder. Ställ sedan hals och huvud utåt och led med innertygeln samtidigt som den yttre skänkeln används framme vid sadelgjorden för att på så sätt få ytterframbenet att trampa över det andra frambenet. Låt hästen även här flytta några steg, cirka tio sekunder ungefär. Upprepa volterna i båda varv.
Samla sedan hästen genom att ha lika mycket stöd i tyglarna och kontakt med munnen. Öka skänkeltrycket och ta ytterligare i tyglarna. När hästen ger efter på skänkel och tygeltag så måste din eftergift i handen komma omedelbart. Du kan även slappna av i benen, men släpp inte skänkeln. Om det inte kommer någon eftergift i hästens nacke och mun så håll kvar tygeltaget ända tills hästen försöker slappna av, mjukna då i händerna och ge efter på tyglarna. Känn när bogar och bröstkorg lyfts på hästen, det känner du genom att ryggen kommer uppåt – och inte enbart genom att huvudet sänks, som många tror. Hästen skall behålla den samlade formen längre och längre.
Lär dig rida dressyrridningens lösgörande övningar öppna och sluta. En ”sluta” är en övning som innebär att hästen är böjd i rörelseriktningen. Framdelen går på spåret och bakdelen innanför, varvid det yttre bakbenet träder i samma spår som det inre frambenet. En ”öppna” är en övning i vilken hästen är böjd från rörelseriktningen. Bakdelen går på spåret och framdelen innanför, varvid det inre bakbenet går i samma spår som det yttre frambenet. De här övningarna stärker hästen och gör den mjukare, rörligare och lättare att samla. Börja övningarna i skritt, några steg i taget för att så småningom kunna göra dem i trav. Målet är att kunna utföra dem även i galopp.
Alla dessa övningar skall göras varje gång du sitter upp, antingen hästen är 3 eller 23 år. Resultatet av de lösgörande övningarna blir en häst med mjuk mun med eftergift och att du kan kontrollera hästkroppens alla delar.


Eftergift viktigt

Hårda händer utan eftergift leder till en hård mun hos hästen. Om du inte är mjuk i händerna och ger eftergift kommer du att få en häst som jobbar emot dig. När du sätter mer press och kräver mer av hästen utan att ge eftergift, innebär det att hästkroppen inte svarar på ett korrekt sätt utan förblir styv och spänd. Att rida western innebär att hästen rör sig korrekt, bär sig själv och klarar detta på en lång och lös tygel. För att få hästen att ge efter på ditt tygeltag, höja ryggen och sänka huvudet så tar du skänkeln till hjälp.
Tag ett mjukt tygeltag, öka skänkeltrycket tills hästen lyfter bogar och bröstkorg och trampar bakbenen längre under sig. Mjukna då i händerna men behåll skänkeltrycket ett tag. Slappna av i skänklarna och se om hästen fortsätter i rätt form med bra undertramp. Om inte, så upprepa hela proceduren. Tyvärr ser man många gånger ryttare vars ben pekar rakt ut, utan kontakt med hästen. Försök inte att samla eller bromsa hästen enbart genom att dra i tyglarna. Det enda som händer är att hästen springer fortare eller ”knäpper av” böjer in huvud och hals men ej samlar sig i kroppen. Målet med den färdigutbildade hästen är att kunna samla den med lätt skänkel och utan hjälp av handen.


Uteridning bygger muskler och styrka

I grundridningen ingår även ridning utomhus i skog och mark. Det är här du bygger upp muskulaturen på hästen och du gör det bäst genom långa skrittpromenader och travpass där underlaget tillåter, gärna i uppförsbackar. Det går alldeles utmärkt att ha olika övningar ute på vägarna och inne i skogen. Flytta hästen i sidled, rid mellan träden och styr enbart med hjälp av din kropp och viktplacering i sadeln. Sidepass i svaga uppförs- och nedförslut är rena styrketräningspasset. Ridningen utomhus uppskattas ofta av både häst och ryttare och är en positiv omväxling till banridningen.

[/private]

Om The editors

Se också

Unghästträning med Walle Wass del 1

Waldemar Wass och unghingsten Silver Sacramento. En serie i 20 delar där Waldemar Wass får …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *