Sled och Tamara tränar filmhästar

Familjen Reynolds är legendarisk i showbiz när det gäller djur. Pappa Fess Reynolds var med redan på de gamla westernfilmernas tid, faktiskt redan när de var både svartvita och stumma. Sled och Tamara fortsätter traditionen.

LR 3/2008
Text: Margareta Bremertz   Foto: Gentle Jungle och Margareta Bremertz

[private]


Många av ranchens hästar är rutinerade filmstjärnor vid det här laget. Både hästarna och de andra djuren har medverkat i Oscarbelönade storfilmer som Sagan om ringen, Häxan och lejonet, Gladiator, Crocodile Dundee i Los Angeles, Indiana Jones och det sista korståget, Titanic och många fler.
Under Sled Reynolds överinseende har djuren agerat framför filmkamerorna, antingen de spelat bärande roller, rusat fram i flock eller bara skymtat förbi i några sekundsnabba scener.
Mest handlar det förstås om hästar. Vilket djur skulle förekomma mest på vita duken – i äventyr, sagor, historiska dramer, medeltidsromaner, legender, indian- och westernrullar, dokumentärer och fiction – om inte människans trognaste följeslagare genom tiderna?


Tränade Roy Rogers häst

Familjen Reynolds är legendarisk i showbiz när det gäller djur. Pappa Fess Reynolds var med på de gamla westernfilmernas tid, faktiskt redan när de var både svartvita och stumma. Han började som rodeoryttare, turnerade i mellanvästern med djurshower och skrev in sig i amerikansk cirkushistoria genom sina uppvisningar med Brahma tjurar. Som hästtränare jobbade han bl a med Roy Rogers världsberömda häst Trigger, var delaktig i en rad westernfilmer och hade hand om djuren i Jorden runt på 80 dagar (1956). På senare tid medverkade han också som djurtränare i Gladiator och Crocodile Dundee i Los Angeles. Fess Reynolds dog 2003.
Sleds bror Don uppträdde i sitt livs första rodeoshow innan han fyllt tre år, tillsammans med pappa Fess och en shetlandsponny. Far och son upptäcktes av den legendariska westernstjärnan Roy Rogers, engagerades i stjärnans rodeo och fick följa med till Hollywood. Det var där Fess var tränare åt bland andra Roy Rogers häst Trigger.
Don fick vara med som skådespelare i Roy Rogersfilmen Yellow Rose of Texas 1944 och fortsatte som barnstjärna i totalt 14 filmer, varav flera som indianpojke med namn som Little Beaverî eller Little Hawkî.


Familjeföretag

Numera jobbar Don för Gentle Jungle som djurtränare och har bland annat lärt renar dra släde åt Dudley Moore i Jultomten (Santa Claus) och tränat en häst att spela sjuk i TV-serien Sopranos. Han var också med och tränade de vita hästarna som turades om att spela Skuggfaxe i Sagan om ringen.
I denna häst- och allmänt djurälskande familj har Sled vuxit upp, tillsammans med många av djuren han numera tränar själv. Det är han som i dag äger företaget Gentle Jungle i Montana och driver det tillsammans med sambon och hästtränaren Tamara Andrews, brodern Don, sönerna Titus och Jordan – djurtränare i tredje generationen – och ett tiotal heltidsanställda medarbetare. När de anlitas av ett filmbolag ansvarar de för djuren som är involverade i filmen. Men de jobbar inte enbart för filmindustrin utan också med shower, parader, privata tillställningar, med mera.

Brokig bakgrund

– Vi tränar hästar till allt, från vanlig inridning och tillridning till att utföra alla möjliga trick på kommando, säger Tamara som trots sin ungdom har tränat hästar i många år.
– Jag lärde mig rida av en gammal cowboy som hette Rusty. Ju svårare det var, desto mer lärde jag mig, enligt honom. När jag var nio år, satte han mig på ett tvåårigt sto, som bara hade ridits två gånger. Vi skulle lära varandra, sa han. Min pappa köpte stoet till mig på min 11-årsdag. Rustys hingst fick betäcka henne och det blev början till min egen lilla hästflock.
Rustys jobb var att ta hand om problemhästar, som bockade, stegrade sig eller bara stack iväg. Efter ett par år började Tamara få följa med.
– Sen blev det jag som fick rida problemhästarna – och jag bara älskade det! Jag hade aldrig tråkigt och var aldrig rädd. När jag fyllt 16 och tagit körkort började Rusty skicka sina kunder till mig. Som 18-åring var jag fullt sysselsatt med att ge ridlektioner, rida in unghästar och hantera problemhästar.
Tamara började på college, men hoppade snart av. Att jobba med hästar var det enda hon ville.
– Sen fick jag mocka i ett stall, där jag lyckades få hjälpa till att rida in unghästar. Överallt fick jag nya erfarenheter. Jag ville inte specialisera mig på en träningsmetod, ridstil eller hästras, utan hellre kunna lite av varje. Så jag övade hoppning, barrel racing, roping, saddle seat, allt möjligt.
– Många år senare, när jag började jobba på Gentle Jungle, visste jag att jag bara måste lära mig hantera hästar som Sled. Jag hade aldrig sett något liknande. Jag älskade kommunikationen mellan honom och hästarna och tänkte: Här gäller det att se och lära så mycket som möjligt! Så gav Sled mig en häst att träna på själv. Det var höjdpunkten i mitt liv.
– Rusty dog häromåret. Ingen har varit så stolt som han över mig. Han kände att han hade lyckats, när han såg hur lycklig jag är med mitt jobb.
– Det finns inte mycket som kan jämföras med den glädje jag känner när jag jobbar med hästar.”


Såg Tamaras foto

Gentle Jungle ligger i Lebec, cirka två mil norr om Los Angeles och Hollywood. Förutom hästar finns här allt från nötboskap med ridbara tjurar till vargar, exotiska djur, fåglar, ormar och ödlor. Säg det djur som inte kan efterfrågas i en film.
– Vi reser till andra kontinenter minst en gång om året, för att träna med djur som inte är våra egna, säger Tamara. Ibland reser vi också med egna djur, allt efter behov och budget.
De har utbildad personal och bekväma transportburar och vagnar och dessutom samarbetspartners i Storbritannien, Namibia, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Kanada och Mexiko, för att vid behov kunna skaffa fram djur och medhjälpare var de än befinner sig.
– Det finns bestämda regler för hur djur ska behandlas vid filminspelningar. Kloka producenter som vill att allt ska gå rätt till och dessutom vill ha rätt djur till rätt jobb, vänder sig till professionella tränare.
Innan Tamara träffade Sled bodde hon i Wrightwood, bortåt 2 timmars bilväg från Hollywood. En gång när hennes lillasyster var på besök och ville se Hollywood, åkte de tillsammans med grannen, vars dotter hade ärende dit. Tamara berättar:
– Hon försökte få in en fot i filmbranschen och medan vi väntade utanför agentens kontor i Hollywood, kom folk ut och pratade med oss. En kille hörde att jag tränar hästar och sa att Universal Studios letade efter en hästtränare. De hittade visst någon, men han gav mig adress och telefonnummer till någon som jag absolut borde höra av mig till.
– Jag fattade egentligen inte alls varför. Jag kunde träna hästar och rida in unghästar men hade ingen aning om vad man gjorde med hästar i filmens värld. Men jag skickade mitt CV och foto i alla fall. Ett par veckor senare ringde Sled.
Det var Sleds bror Don, som för tillfället jobbade med en hästshow för Universal Studios, som fått Tamaras meritförteckning och lämnat över den till Sled.
– Jag kunde inte låta bli att ringa, efter att ha sett hennes foto, bekänner Sled.
Tamara åkte till ranchen och såg hur Sled jobbade.
– Det var fantastiskt! Jag hade aldrig sett någon handskas med hästar på det viset. Han är totalt lugn, med gränslöst tålamod och respekt för djuret. Jag var helt tagen av hans sätt att arbeta. Så annorlunda jämfört med allt jag sett tidigare. Ingen irritation, ingen stress, bara lugn.
Till saken hör att Tamara var arg på sin dåvarande make. Han ville inte att hon skulle ta jobbet. Äktenskapet knakade i fogarna, men de bestämde sig för att ge det en chans till. Tamara avstod från att söka jobbet vid Sleds ranch och flyttade istället med sin man till Georgia. Där bodde hon i några år, samtidigt som Sled höll kontakten och försökte hitta ett jobb åt henne.
Försöket att lappa ihop äktenskapet misslyckades. Tamara och hennes man bestämde sig för att skiljas och i den vevan ringde Sled.
– Han ville ha hjälp med att träna en häst som skulle användas i en film, så jag for till Montana igen. Hästen var vild, minst sagt. Men Sled imponerade återigen. Jag kände väldig respekt för hans skicklighet att hantera hästar. Det var nog så det började. De personliga känslorna kom så småningom.

Låste dörren

Ungefär sex månader stannade Tamara på ranchen, till att börja med. Sled, som är full av humor och självdistans och gärna drar ett skämt, berättade för henne att han brukar ge damer kloroform, så att de tuppar av.
– Det är klart jag förstod att han skojade, men jag kände honom ju inte. Det var bara han och jag i huset just då, så jag låste min dörr och la tomma plastkassar på golvet, så att jag skulle väckas av prasslet om han försökte smyga sig in.
Båda skrattar. I backspegeln verkar det otroligt att någon, allra minst Tamara, skulle kunna vara rädd för Sled. Hennes oro gick hur som helst snabbt över.
Sled och Tamara har cirka 15 egna hästar plus en mängd andra djur. De tio heltidsanställda medarbetarna behövs till att mata, sköta, träna djuren och bemanna kontoret. Företaget och består egentligen av tre rancher. På den största bor cirka 50 djur totalt. På den andra vistas djur som ska pensioneras eller vila sig, omkring 20 åt gången. Den tredje ranchen används av Sled och Tamara, när de vill koppla av.
– Men vi tar alltid med oss några hundar och hästar och ibland lite boskap. För vad vore livet utan djur?
– En del djur som vi pensionerar får bo hos vänner och släktingar. Om man räknar in alla fåglar och fiskar och djur som är utplacerade hos andra familjer, så äger vi nog ett hundratal sammanlagt.
– När vi väljer hästar går vi efter deras fysiska förmåga och temperament. Alla hästar är vackra om de är i god kondition. Vi försöker ha hästar med olika färger och olika personlighet, så att de passar för olika uppgifter. En häst med ett lugnt och jämnt temperament, som kanske till och med är lite lat, kan vara jättebra i filmer där han enbart ska ridas i lagom takt, utan att väcka särskilt mycket uppmärksamhet. Men en sprallig häst som sprutar av energi kanske passar i mera krävande actionscener eller när det handlar om hästar i det fria.
– Eftersom vita hästar ofta efterfrågas till hjälteroller, har vi fyra vita hästar som är utbytbara och kan turas om. När det behövs fler hästar än vad vi har, hyr vi oftast från andra företag i filmbranschen, så att de är vana. Någon gång har vi också fått skaffa helt nya hästar som ska tränas för ett speciellt jobb. Men då måste vi också sälja dem, när jobbet är klart.


Krävande arbete

Det är mycket en filmhäst ska klara av. Till exempel springa med ett litet flygplan brummande alldeles ovanför huvudet, samtidigt som en stuntryttare hoppar från flygplanet ner på hästryggen och sekunderna efteråt ännu en stuntryttare gör exakt samma sak. Framför allt inte bli distraherad av någonting, helst inte ägna flygplanet så mycket som en blick, utan bara fortsätta rakt fram i full galopp. Scenen är ur Fantomen (1996) och de som dimper ner på Heros rygg är förstås Fantomen och Diana. Deras flygplan läcker bränsle, så de måste rädda sig, och den kloka Hero som har förstått att hans husse är i fara, springer efter flygplanet. Flygplanet tappar fart och Fantomen styr ner på låg höjd alldeles ovanför hästen och sätter fast styrspaken så planet bara flyger rakt fram. Sekunderna innan planet kraschar rakt in i en bergvägg landar Fantomen och Diana på hästen, som springer vidare i vild galopp. Jakten slutar förstås så småningom med att skurkarna får på moppe.
Eller så kan det handla om att simma genom stormiga vågor när man är en liten fölunge som nyss lärt sig stå på benen, som i Running Free.
Omsorgsfulla förberedelser och tålmodig träning krävs hursomhelst.
– En viss stressfaktor finns förstås. Tiden och pengar rinner iväg, folk väntar. Men i allmänhet är tålamodet stort, när djur är inblandade.
– Det bästa med det här jobbet är att vi får hålla på med djur, som vi älskar. Vi skulle ha djur oavsett vad vi arbetade med. Nu får vi umgås med dem hela dagarna, det är en bonus.

Läs mer på: gentlejungle.com

Många kända filmer

Legendariska skådespelaren Roy Rogers (1911-1998) gav sin häst Trigger, en gyllengul palomino (isabell), en stor del av äran för framgångarna.
Trigger föddes på en liten ranch och såldes vid tre års ålder till ett stall som jobbade ihop med filmindustrin. Hans första film var ”Robin Hoods äventyr” 1938, där han reds av Olivia de Havilland. Samma år behövde Roy Rogers en häst till inspelningen av Under Western Stars, som skulle bli filmstjärnans genombrottsfilm och göra honom känd som ”King of the Cowboys”.
Filmstallet tog med sina bästa hästar till Hollywood och lät Roy Rogers välja. Rogers provred två, men var inte nöjd. Den tredje hästen, som hette Golden Cloud, kunde vända på en femöring och göra allt ryttaren bad om och lite till. Rogers hade bestämt sig. Hästen döptes snabbt om till Trigger, vilket ansågs mer passande för en cowboyhäst som skulle delta i bovjakter på vita duken och dessutom var snabb som få.
Trigger (1932–1965) blev Roger´s trogna kompanjon i mer än 80 filmer, över 100 TV-program och oräkneliga shower. Han kallades filmvärldens smartaste häst och hade en egen fanclub med medlemmar över hela världen.
Det berättas att han skrämde filmstjärnan rejält en gång, när hästtransporten välte vid en dikeskörning på väg till en inspelningsplats. Rogers tog sig ut ur bilen, rusade fram och fann Trigger liggande orörlig. Tack för allt, kompis, tänkte Rogers, men började försiktigt baxa ut hästen med hjälp av rep, samtidigt som han talade lugnt till honom. Så fort Trigger kom ut på marken öppnade han ögonen och studsade upp på alla fyra, som om inget hänt. En lättad Roy Rogers konstaterade att hans trogne vän hade uppfattat det hela som ännu ett stunttrick där han skulle spela död.
På listan över internationellt kända filmer där Gentle Jungle medverkat finns, förutom de redan nämnda, Hannibal, Amistad, Den 13-e krigaren, Savannens härskare, Duma, Djungelboken. Här några filmer där hästar har stor betydelse:
Åter till Could Mountain – En soldat (Jude Law) letar sig tillbaka till sin käresta (Nicole Kidman) under nordamerikanska inbördeskriget.
Mitt Afrika – Bygger på Karen Blixens självbiografiska bok Den afrikanska farmen. Meryl Streep och Robert Redford i huvudrollerna.
Of Mice and Men – i huvudrollerna. Bygger på John Steinbecks roman Möss och människor, om två lantarbetare (John Malcovich och Gary Sinise).
Dansar med vargar  – En soldat (Kevin Costner), ensam med sin häst på präriens sista utpost, blir vän med vargar och börjar leva indianernas liv.
Running Free – Vänskapen mellan en pojke och hästen Lucky, född ombord på en Atlantångare som förliser, och räddad genom att kasta sig i havet och simma.
The Scorpion King – En ökenkrigare kämpar mot en ond härskare. Mängder av hästar, några kameler, elefanter, åsnor, en falk och en kobra, ett par skorpioner och cirka sjutusen myror.
Gladiator – Maximus (Russel Crowe) vars familj mördats av en korrumperad prins, blir gladiator och söker hämnd. Mycket hästar i stridens larm, svärd, sköldar och vagnar som välter.
Sagan om ringen krävde mycket arbete i Nya Zeeland. Hästarnas huvudroll, Gandalfs vita Skuggfaxe, spelas av andalusiern Demero och hans stand in fullblodskorsningen Blanco.
Häxan och lejonet – även den inspelad i Nya Zeeland, med en mängd djur, trickfilmade och äkta. Hjältehästen är den vita enhörningen som rids av prinsen av Narnia i den skinande rustningen.
Sled och hans medhjälpare har också bidragit till Beowulf (svensk biopremiär i november 2007) och Transformers (svensk biopremiär i juli 2007). Nyligen blev de klara med hästscenerna till James Camerons senaste film Avatar (releasedatum i USA beräknat till 18 december 2009).
– Vi är så fokuserade på djuren när vi jobbar, så jag kommer knappt ihåg skådespelarna. Men det var roligt att göra hästscenerna i Beowulf tillsammans med till exempel Anthony Hopkins, som är en av mina favoriter., berättar Tamara.

[/private]

Om The editors

Se också

Jaton Lord – Kommunikation och kontakt mellan häst och människa

Redan som tonåring lärde sig Jaton Lord träningsmetoder av sin berömde morfar Ray Hunt, pionjären …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *