Trail Grind

Vi skall titta närmare på ett hinder som förekommer på de flesta trailtävlingar – det är förstås grinden det handlar om.

 Text: Lars och Mia Bråve  Foto: Åsa Wikberg

 

Alla hindertyper på trailbanan efterliknar i de flesta fall de hinder man kan möta vid ridning på gården, ute på betesmarker och i lite svårare terräng. Du kan ju kanske komma fram till en grind som skall öppnas, en helomvändning på begränsat utrymme måste göras, du behöver flytta något från hästryggen, ni måste ta er över vatten eller rygga runt något. Vid grindhindret på tävling kan du komma att antingen gå genom hindret eller rygga genom hindret. Som all annan westernridning kommer grunden till trail ifrån boskapsarbete. Så när du öppnar, passerar igenom och stänger grinden så kan du tänka på att inga kor ska kunna smita igenom när ni står där, alltså ska grinden öppnas så lite som möjligt. Ryttaren får inte vid något tillfälle tappa kontrollen över grinden, då blir det poängavdrag.

Första förutsättningen för att denna typ av hinder skall klaras av är att hästen står stilla och väntar på kommando från ryttaren. Detta är det första och viktigaste träningsmomentet när du övar trail och i det här fallet grindhindret. Lika viktigt är att ryttaren skall lära sig att ta det lugnt och inte ha för bråttom – man rider inte trail på tid.

Börja med repgrind

Det finns fasta grindar och repgrindar. Använd en repgrind när du börjar. En enkel och billig form av grind är att ta en longerlina och sätta den mellan två hinderstöd på en höjd som passar ekipaget. Tävlingsmässigt skall grinden vara minst 121 cm bred (4 fot) och minst 121 cm hög. I samband med att du börjar träna grindar kan du givetvis göra grindöppningen bredare. Grinden skall också vara ställd så att den kan öppnas från båda håll med push eller pull, det vill säga från dig eller mot dig. När du rider på en oerfaren eller het häst gäller det att få hästen att stå stilla, så nära grinden som möjligt. Ryttaren skall kunna sträcka ut armen och få tag i repöglan utan att behöva luta sig för mycket inåt. I och med att du lutar dig inåt kommer vikten att läggas på hästens insida och risken är att hästen flyttar sig från grinden. Stå där en stund och ta gärna tag i grinden. Är det en fast grind så skramla lite med klykan, är det en repgrind så lägg gärna repet mot hästens hals. Rid därifrån och kom tillbaka och repetera det hela. När hästen står stilla och inte visar någon rädsla kan man börja öppna. De första gångerna kan man ha någon som hjälper till och tar repet, öppnar sakta samtidigt som ryttaren ryggar så långt bak att mulen kommer förbi grindstödet. Vrid kroppen, sväng hästen genom grinden och gör halt i grinden. Vänd därefter igenom och backa upp.

När detta fungerar tackar man för hjälpen och försöker själv. Använd sidepass vid anridningen och få hästen så nära grinden som möjligt. Grinden skall vara kloss intill ditt ben så att du lätt kommer åt öglan eller klykan.

Rep eller fast, rid igenom eller rygga

Om vi utgår från att grinden skall öppnas med ”right hand push” det vill säga från dig, så tar du tyglarna i vänster hand – korta gärna upp dessa så du slipper sitta med handen bakom höften eller uppe i ansiktet vid ryggningen. Tag repöglan i höger hand och lyft av den. Håll sedan repet i höjd med sadeln så att det inte är i höjd med hästens öga, men se till att repet inte kommer att släpa i marken. Om det är en fast grind så låt din hand följa med bakåt längs grinden när du börjar rygga. Titta bakåt så att du ser var hinderstödet eller grindstolpen är i förhållande till bakbenen, och börja rygga. Låt bägge skänklarna ligga an runt hästen så att ryggningen blir helt rak. När hästmulen har passerat det främre stödet så gäller det att få en perfekt sväng till höger. Lägg över tygelhanden till höger, vrid hela din kropp och följ med hästen runt. Skritta ett par steg genom grinden och sväng höger cirka 120º, stanna upp ett tag och fortsätt tills du hamnar parallellt med grinden igen, då har du gjort en 180° sväng. Gör det mycket långsamt och stanna gärna upp då och då när du tränar. Arbeta ordentligt med vänsterskänkeln vid sadelgjorden. Lägg ned tygelhanden för att på så sätt tala om för hästen att den ska stå stilla. Vad som många gånger händer är att bakdelen på hästen glider ut från grinden. För att undvika detta så flytta tillbaka vänsterskänkeln och bromsa upp hästens bakdel så snart du har svängt runt. När hästen står stilla bör man kontrollera var bakdelen är i förhållande till grindstödet. Om det behövs, justera hästens fram- eller bakdel och rygga så långt att repöglan kan lägg-as på – utan att du måste sträcka på dig eller luta dig onormalt mycket för att nå. Innan ridningen mot nästa hinder börjar skall man sidepassa ett par steg ut från grinden, på så vis undviker du att hästen slår i grindstolparna när du rider iväg.

Man kan även rygga genom grinden. Till skillnad från att rida genom då hästen står längs grinden ställer man i ryggningen hästen med huvudet framme vid repöglan och hästkroppen utanför längs det tänkta staketet. Ta repet med vänster hand, rid fram så långt att hästens bakdel kommer förbi grindstolpen, flytta tillbaka högerskänkeln och lägg all vikt på höger sittben. Få hästen att rygga samtidigt som bakdelen pressas runt till vänster. Möt med högerskänkeln för att få stopp på svängen. Rid fram någon meter och stäng grinden. Öva gärna båda varianterna och med både höger och vänster hand. Tävlar du och rider med tvåhandsfattning så är det inga problem i vilken hand tyglarna skall hållas. Men om du rider på stångbett och med enhandsfattning med den hand som skall öppna grinden, brukar domarna tycka om att man flyttar tygeländarna så att dessa hänger ner på hästens yttersida vid grindöppningen. Kom ihåg att flytta tillbaka tyglarna till rätt position innan du lämnar hindret.

9091

Om The editors

Se också

Unghästträning med Walle Wass del 1

Waldemar Wass och unghingsten Silver Sacramento. En serie i 20 delar där Waldemar Wass får …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *