Tips från Jonna: styrning med enhandsfattning

Oavsett om du rider på enhand eller två händer hoppas jag att du ska kunna ha användning av dessa tipsen. Även om du och din häst är långt från enhandsfattning utbildningsmässigt så kan det vara till stor hjälp att veta hur man rider på en hand och hur principen ser ut.

NR 6/2010
Text: Jonna Gullberg  Foto: Åsa Wikberg


[private]
När jag börjar med mina unghästar och rider på tränsbett med tvåhandsfattning har jag alltid i bakhuvudet att jag ska kunna rida på en hand inom en inte alltför avlägsen framtid. Så när jag rider på två händer är det en förberedelse för att de så småningom skall ridas på stångbett och med enhandsfattning. Många gånger är det lättare för ryttaren att rida på en hand. Detta för att balansen mellan tyglarna blir mycket bättre än på två händer. Det krävs en hel del träning och rutin för att kunna rida balanserat och bra på två händer.


Mellan hjälperna

När du sitter på enhandsfattning skall din tygelhand vara ovanför manen, strax framför sadelhornet. Det är viktigt att hästen är ”mellan dina hjälper”, detta har säkert många av er redan hört men vad betyder det? När hästen är mellan dina hjälper ska den inte trycka sig mot vänster eller höger sida. Den ska inte luta sig inåt eller utåt och du ska inte känna att hästen drar åt något håll.
Om man tittar på en ryttare framifrån så kan man ibland se att deras händer är förflyttade mer åt ena hållet och det är oftast en omedveten rörelse som ryttaren har för att parera ett tryck som hästen har från motsatt håll.
Om en häst trycker på någon av mina hjälper så säger jag till genom att sätta hästen där jag vill ha den och tar väck hjälpen direkt. Om jag skulle låta hjälpen ligga kvar blir det lätt så att hästen hänger på mina hjälper. Det är ett problem som ryttaren skapar.


Styrningen

När jag ber om en styrning med enhandsfattning så är det en ytterst fin rörelse som hästen skall svara på direkt. Jag kan dra handen något snett bakåt mot höften för att svänga men vill inte att handen förflyttas mer än max ett par centimeter åt endera hållet. Om hästen inte svarar utan trycker sig mot min hjälp så kan jag förstärka genom en sidvärtsrörelse för att säga; gå bort ifrån min tygel, gå bort ifrån min skänkel. Jag kan även korrigera genom att svänga snävt åt det håll jag tänkt. Jag gör något som blir tvärtemot vad hästen trycker emot, på det sättet kommer hästen att blir lyhörd för ryttaren.
Lätt? Japp det är det när du vet hur du ska göra. Det vanligaste misstaget jag ser ryttare göra när de svänger är att dra handen långt ut på sidan. Jag förstår varför man gör det, svarar inte hästen drar man mer för att den ska svara.
Exempel: Nu sitter du och rider på en hand. Du har bestämt dig för att svänga till vänster, samtidigt har din häst bestämt sig för att dra till höger mot utgången. Hästen kommer vända huvudet till höger och du kommer dra din hand till vänster, din häst svarar inte så du drar din hand ännu mer till vänster och några av er har säkert börjat använda höger skänkel. Vad som händer nu är att du bara drar i höger tygel och din häst kommer försöka gå mot höger. Din högerskänkel kommer inte kunna få hästen att gå till vänster nu eftersom den är böjd till höger.
Gör så här istället. När du ska styra till vänster så tar du din enhandsfattning snett bakåt mot vänster höft. Om du märker att hästen inte kommer att svänga åt vänster trots att du tar lite bakåt åt höften så tar du tag med höger hand på höger tygel och vänster hand på vänster tygel, håll kvar yttertygeln i samma läge som i en handsfattningen och med vänster hand på vänster tygel leder du ut hästen precis som när du sitter på två händer.
När hästen svänger går du direkt tillbaka till enhandsfattning igen. Om du märker att du måste ge dessa ledande tygeltag många gånger så har hästen inte förstått enhandsfattningen och du bör gå tillbaka till att guida hästen med två tyglar i tvåhandsfattning.

[/private]

Om The editors

Se också

Ny bok av Hearts & Horses

Just in time for Christmas presents, Mikkel Oster, Hearts & Horses, comes out with a …

Hästar i trafiken? What ever…

Okej, nu är jag lite upprörd. Jag vet inte hur många tusentals mil jag har …